Can't find what you're looking for? Try Google Search!

Google
 

Sunday, April 27, 2008

Freehold vs Leasehold

Walaupun perkara ini banyak kali telah dibincangkan, sekali lagi saya suka untuk membawa isu ini kepada anda kerana ianya asyik ditanya dan menjadi persoalan utama kepada ramai orang apabila ingin membeli hartanah.

Ramai diantara kita apabila ditanya jika ingin membeli rumah adakah penting untuk memilih ‘freehold’ (pegangan bebas) berbanding ‘leasehold’ (pajakan)… sudah tentunya saya yakin hampir kesemuanya akan mengatakan lebih baik untuk membeli hartanah freehold… termasuklah saya.. :)

Tetapi persoalan di sini adalah.. Adakah sememangnya tidak disyorkan untuk membeli hartanah leasehold? Dengan banyak projek-projek baru yang leasehold adakah kita masih perlu mencari hartanah freehold walaupun ianya terletak jauh diceruk kawasan yang kita sendiri tidak mahu tinggal di situ?


Jika anda tinggal di kawasan Lembah Klang, anda akan dapat memerhatikan bahawa kebanyakan projek yang dibangunkan di negeri Selangor dan berhampiran Kuala Lumpur (Lembah Klang), ianya adalah di bawah pegangan 99-tahun pajakan. Melainkan anda ingin membeli di kawasan yang jauh daripada pusat bandar, seperti di Rawang ataupun Kelang, barulah anda mungkin dapat membeli hartanah freehold dengan mudah.

Persoalan di sini adalah, jika anda ingin membeli hartanah (katakan sebuah rumah) di suatu kawasan yang terletak berhampiran tempat kerja anda dan juga Lembah Klang dan ianya adalah hartanah di bawah pegangan pajakan (leasehold), Adakah ianya berbaloi dan haruskah anda meneruskan niat pembelian tersebut?

Perkara pertama yang perlu anda tanya diri anda adalah.. Adakah terdapat pilihan lain yang merupakan hartanah freehold ataupun mempunyai pegangan pajakan lebih panjang daripada yang anda ingin beli (dengan bajet yang lebih kurang sama)?

Jika tiada, maka anda bolehlah pertimbangkan untuk pembelian tersebut tetapi dengan beberapa faktor lain yang perlu dipertimbangkan.

Jika anda membeli hartanah baru, pegangan freehold dan 99-tahun pajakan tiada jauh bezanya kerana secara logiknya, 99-tahun melebihi purata 1 generasi untuk didiami. Di Malaysia, perbezaan hartanah baru yang freehold dengan 99-tahun leasehold juga tidak banyak bezanya seperti negara-negara lain. Jika anda membeli hartanah ’second-hand’, maka di sini anda perlu lebih berhati-hati kerana terdapat beberapa perkara yang perlu anda pertimbangkan.

Pertama: Semak berapa tahun baki pajakan hartanah tersebut. Kebanyakan hartanah diberikan pajakan 99-tahun (zaman dahulu mempunyai tempoh lebih pendek seperti 60 tahun) dan selepas beberapa tempoh, baki pajakan semakin pendek dan adalah kritikal untuk dipertimbangkan. Jika baki pajakan hartanah tersebut masih mempunyai 75 tahun atau lebih, tidaklah menjadi isu untuk anda meneruskan pembelian hartanah tersebut. Jika kurang daripada tempoh tersebut, anda perlu pertimbangkan faktor berikutnya…

Kedua: Lokasi hartanah tersebut. Sesetengah hartanah leasehold terletak di kawasan yang strategik dan mempunyai permintaan yang baik terutamanya dari segi penyewaan. Oleh itu, jika hartanah yang ingin dibeli mempunyai baki pajakan kurang daripada 75 tahun tetapi masih melebihi tempoh 60 tahun maka anda masih boleh mempertimbangkan untuk membelinya dengan syarat harga hartanah tersebut secara relatifnya tidak tinggi berbanding hartanah lain di sekitarnya yang mempunyai ciri yang sama, pajakan yang lebih panjang dan/atau lokasi yang lebih baik.

Ketiga: Pajakan kurang 60-tahun. Jika boleh, adalah dinasihatkan anda mencari alternatif lain terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk membeli hartanah jenis ini. Walau bagaimanapun terdapat hartanah di dalam kategori ini yang masih boleh dipertimbangkan pembeliannya kerana faktor lokasi dan bekalan yang terhad. Sebagai contoh adalah rumah banglo di Seksyen 1-5, Petaling Jaya. Walaupun kawasan ini mempunyai baki pajakan yang pendek, permintaan untuk pembelian masih ada kerana faktor tersebut selain harga yang rendah.

Walau bagaimanapun, anda hendaklah mengambil perhatian bahawa sesetengah bank tidak memberikan pembiayaan kepada pembelian hartanah yang baki tempoh pajakannya adalah pendek seperti kurang daripada 50 tahun. Walaupun terdapat sesetengah bank yang lain memberikan pembiayaan, kebiasaannya margin pinjaman adalah rendah seperti 60% atau kurang. Oleh itu, jika anda benar-benar sukakan sesuatu hartanah leasehold yang mempunyai baki pajakan pendek (mungkin kerana rekabentuk, lokasi dsb) maka anda haruslah mempertimbangkan faktor pembiayaan tersebut.

Sebagai kesimpulan daripada penjelasan ringkas di atas maka bolehlah saya katakan bahawa tidak semestinya semua pembelian hartanah itu adalah Freehold memandangkan ianya semakin berkurangan dan harga yang mahal. Jika terdapat hartanah lain di kawasan yang sama dengan ciri-ciri yang sama atau lebih baik disamping harga yang lebih rendah, maka bolehlah anda pertimbangkan pembeliannya walaupun ianya adalah hartanah Leasehold.

Sekiranya anda mempunyai sebarang pendapat mengenai isu ini, saya amat-amat mengalukan anda untuk menyatakannya disini. Semoga dengan adanya pendapat anda, isu ini akan dapat dibincangkan dengan lebih baik lagi untuk kefahaman dan kebaikan semua. Sekian..


Tag: , , , , ,

1 comment:

Bro Ahmad said...

Assalamualaikum saudara suhaimi,macamana jika saya ingin menjadi broker tanah?boleh x sy mengetahui prosedurnya dan ape yang patut sy tahu sebelum melangkah ke dunia hartanah bg megelakkan penipuan